BIO

Interior/Exterior Field

Interior/Exterior Field Interior/Exterior Field Interior/Exterior Field

Interior/Exterior Field. Fragmentos de telas, diarios, cartones, hilos. Dimensiones variables. 2007. Créditos: Oswaldo Ruiz.
Interior/Exterior Field. Fragmented canvases, cardboard, newspapers and threads. Variable dimensions. 2007. Credits: Oswaldo Ruiz.

Interior/Exterior Field alude a un corte territorial. Sus sucesivas capas revelan el apilamiento de diferentes materiales que generan el efecto de estar dentro del objeto visualizando su corporeidad. Son residuos materiales recolectados por la ciudad de Londres para construir un territorio donde el espectador se sitúa en un umbral: una suerte de Nido abierto completado por éste. La instalación deja entonces lugar a la penetración del espectador y con ello se establece una relación de proximidad, los residuos que componen la instalación llevan consigo huellas de procedencia y por ello despiertan la intención de reconfigurar historias de pertenencia, los cortes recuerdan la escala de la mano y con ello la posición del espectador pasa de ser un participante…a un explorador.
Interior/Exterior Field fue realizado en Londres para plantear cuestiones de identidad sobre lo Latinoamericano. Los materiales elegidos apuntan a restos de procedencia donde la manufactura aun prevalece. Son sacos de café brasilero, diarios de comunidades latinoamericanas, telas de artistas preparadas manualmente, todo lo cual se utiliza para construir un gran tejido que solo se sostiene por el peso físico del apilamiento. La precariedad del sistema de construcción se contrapone irónicamente a la intensa labor realizada para construir este territorio de contención.


Interior/Exterior Field refers to territorial divisions. Successive layers reveal the piling up of different materials that generate the effect of being inside the object and visualising its corporality. It is made up of leftover materials collected around London and put together to create a territory that locates the spectator on a threshold: as a sort of open nest completed only by the presence of the spectator. The installation allows for the spectator’s incursion and thus establishes a close relationship; the scraps from which the installation is constructed contain within themselves traces of a previous existence which awaken the intention of reconfiguring stories of belonging, and with their handmade scale reposition the spectator from being a participating presence to that of an explorer. Interior/Exterior Field was created in London with the intention of raising questions about South American identity. The scraps chosen suggest a provenance in which manufacturing processes still prevail. They are sacks for storing Brazilian coffee, newspapers of South American communities, and handmade artists’ canvasses, all of which are used to construct a large-scale fabric that is only held together by the physical weight of being piled up. The precariousness of the construction contrasts ironically with the intense labour used to build this held-together territory.