'CORTE LEVE' · ALEXIA TALA

Aninat creates spaces that involve the viewer in the environment. Her “Accumulative installations” are built upon the relationship between the accumulation of discarded materials and the viewer’s perception.
While Aninat’s work makes use of discarded materials such as cardboard, plastic bags, fabrics, and newspaper, her work is not trying to address issues on ecology or recycling, neither is it about consumerism but about finding meaning through the transformation of every day material.
Her interest is centred in practices that are still persistent, away from the mass production of global capitalism, these practices in some way talk about the fraction, the left over (residual) and those everyday practices in which we all take part, our routine doings that usually dissipate without us having noticed.

Her practice consists in a series of systematic processes and serial repetition where randomness is central to the arrangement of the components of her work. The aesthetic of the work is a chaotic cumulus which in fact has a meticulous emphasis on arrangement, layering and composition.

 

 

THIN CUT

This exhibition is conceived in a subtle play of cross references between arte Pòvera, Neo concreto and Minimalism.
“Thin Cut” is a laborious work. A kind of metal carpet made up from layers of loose tantalising monochrome metallic patchwork created from this discarded material.

The metal scraps are the remains of the making of hardware for house constructions. Re-using the remains of these construction materials the artist superposes small parts in layers until the whole floor is covered which is then activated by the viewer. Just like walking onto broken glass in Cildo Meirelles’s installation “Atravès” leads to a sensation of fear, walking through these metal cut-outs  in “Thin Cut” provides us a sensation of instability, a sensation of risk and in some ways references to the instability of the latest happenings  in Chile  and the vertiginous global contemporary life.

The different shades of grey /silver come from the lighting and the angles of reflection of the material itself. It is a carpet that doesn’t have as an objective to hide the floor but to reveal the journeys of the viewers who carefully walks on it aware of the risk of injury.

Upon entering the installation the slippery nature of the metal carpet makes the viewer aware of their own bodily presence. At the same time the sound produced by the viewer’s physical contact with the piece encourages a compulsive effort to create their own compositions through their journey on the piece of art.

‘CORTE LEVE’ · ALEXIA TALA

Aninat crea espacios que envuelven al espectador. Sus “Instalaciones Acumulativas” son creadas a partir de la relación entre el material de desecho con que trabaja y la percepción del espectador.

Mientras Aninat hace uso del material de desecho tales como cartón, bolsas plásticas, géneros y papel de diarios, su obra no intenta resaltar asuntos de ecología o reciclado, tampoco sobre consumismo pero si sobre la búsqueda de significado por medio de la transformación de la materia.
Su interés se centra en prácticas que aún persiten lejanas a la producción masiva y a un capitalismo global, estas aluden a lo fraccionario, a lo residual y a aquellas prácticas cotidianas de las cuales somos partícipes.
Su obra consiste en una serie de procesos sistemáticos  de repetición seriada donde el azar es central en la disposición de los componentes. Visualmente en una primera mirada, su obra aparece como un cúmulo caótico de piezas que, al observar más detenidamente, nos revelan su énfasis meticuloso en la disposición, las capas y la composición formal que la constituyen.


CORTE LEVE

Esta exposición es concebida en la interrelación de referencias entre Arte Póvera, Neo Concreto y Minimalismo.
“Corte leve” es un trabajo laborioso. Una suerte de enredadera que por medio de capas sueltas y superpuestas genera un patchwork metálico brillante y monocromo. Reutilizando las sobras de material de construcción la artista cubre el piso de la galeria, el cual es luego activado por el espectador. Así como caminar sobre trozos de vidrio en la instalación “Através” de Cildo Meirelles conlleva a una sensación de amenaza, el caminar sobre los trozos de metal de “Corte leve“ evocan la sensación de inestabilidad, de riesgo y de alguna manera hace referencia a la inestabilidad de los últimos acontecimientos ocurridos en el país y a la vertiginosidad global de la vida contemporánea.

Los diferentes grises metálicos provienen de la iluminación y de los diversos ángulos de reflexión del material en si mismo.  Al ser la obra una suerte de alfombra que no tiene por objetivo cubrir  el piso sino revelar los caminos tomados por el espectador  quien cuidadosamente se ve atento en su caminar ante el riesgo del corte. La naturaleza resbalosa del metal se encarga de llamar la atención del espectador ante la presencia de su propio cuerpo. Al mismo tiempo el sonido del contacto con las piezas estimula al espectador  a crear su propia composición, son sus pasos el sonido que lo acompaña, por medio del recorrido de la obra de arte.