White hours, Black Land. Four videos and installation with market meshs and soil, 2010 Credits: Andrés Unterladstaetter.
Horas Blancas, Tierra Negra. Cuatro videos e instalación con mallas y tierra, 2010. Créditos: Andrés Unterladstaetter.
N.1 Nest serie, Black Stone, 2010. Editing and camera: Daniel Cohen, Sound: Javier Herrera, Production: Carolina Kommer.
N.1 Serie Nido, Piedra Negra, 2010. Edición y Cámara: Daniel Cohen, Sonido Javier Herrera, Producción Carolina Kommer.
“The piece White Hours, Black Land exhibited in Kiosko plays on the interaction between two projections seen on opposing walls in the gallery. Placed between the two projections are sculpted bodies made of netting and filled with newspapers and earth, which function as seats for the spectator. Not only do these seats encourage the spectator to watch the videos for longer, they also require the spectator to sit on the work itself and thus engage with the spatial layout. These object-seats establish a reflection about the symbolism of the act of collecting as well as on the concentric urban layout of the town of Santa Cruz. This goes to the essence of Aninat’s work, as these volumes are filled with Bolivian newspapers and Bolivian earth, both of which were collected specifically for this exhibition. The videos are poetic essays on repetitive actions that take place between herself and nature, either as she intervenes in nature with materials used in the piece of art, remnants of artistic works, or simply by using the idea of art forms such as drawing and sculpture”.
Extract: ‘White Hours, Black Land’ – Alexia TalaLa muestra Horas Blancas, Tierra negra presentada en Kiosko juega con la interacción de dos proyecciones en muros opuestos de la galería. Entre ambas proyecciones se encuentra una acumulación de cuerpos escultóricos hechos con malla y rellenos con tierra y diarios, los cuales invitan al espectador a utilizarlos como “asientos”. Esto no solo permite un mayor tiempo de observación de los videos, sino además la oportunidad de sentarse en la obra misma y sumergirse en esta disposición espacial. Estos objetos-asientos establecen una reflexión en torno al simbolismo de la recolección, así como también sobre la disposición urbana concéntrica de la ciudad de Santa Cruz. Se trata de un punto esencial para Aninat al momento de plantearse la obra, ya que dichos volúmenes se encuentran rellenos con tierra de Bolivia y pedazos de diario local, ambos recolectados especialmente para esta exhibición. Los videos que presenta Aninat son ensayos poéticos de acciones repetitivas. Estas acciones ocurren entre ella y la naturaleza, ya sea interviniéndola mediante el uso de materiales usados en el arte, resquicios de obras o simplemente al utilizar nociones de arte como el dibujo y la escultura.
Extracto: ‘White Hours, Black Land’ – Alexia Tala